10 tips – håll stressen borta

Annons

Stress behöver inte enbart vara negativt. Ett visst mått av stress kan vara bra för prestationsnivån, men det gäller att hitta rätt balans. Psykologen och ledarskapsexperten Travis Bradberry har på Forbes sajt samlat ihop några av de bästa strategierna från människor som effektivt hanterar stress.  Här är tio av tipsen:

1. Uppskatta det du har.
Genom att uppskatta och vara tacksam för det du har sänker du din stresshormonhalt, får mer energi och blir på bättre humör, visar undersökningar – bland annat en studie av University of Californa där de som arbetade dagligen med att upprätthålla en tacksamhet fick just bättre humör, energi och bättre fysiskt välbefinnande.

2. Sluta ställ ”tänk om”-frågor.
Frågor och funderingar av typen ”tänk om” kan öka stressnivån. Ju mer tid du ägnar åt att oroa dig över alla tänkbara utfall av ett visst scenario, desto mindre tid får du över till att fokusera på att faktiskt agera och de saker du måste göra.

3. Tänk positivt.
Positva tankar hjälper till att omfokusera din hjärna på saker som kan ta ner stressnivån. Tänk på något positivt som skett nyligen, både små och stora saker. Eller fokusera på något du har framför dig.

4. Koppla ner.
Du behöver inte vara tillgänglig dygnet runt, även om tekniken numera tillåter det. Det kan vara svårt att stressa ner när ett jobbrelaterat mejl kan dyka upp på mobiltelefonskärmen vilken sekund som helst. Är det för svårt att koppla bort jobbrelaterad kommunikation på vardagskvällar kan du börja med att stänga av jobbmejlen på helgen eller i mindre skala för att sedan gradvis utöka. Även små saker som att ta en paus från mejlen och stänga ner e-post-fönstret kan hjälpa till att sänka stressnivån.

5. Skär ner på kaffet.
Koffein triggar utsöndring av adrenalin, vilket sätter kroppen i stridsläge för att snabbt kunna springa iväg eller kämpa mot fiender och andra hot. Denna mekanism gör det svårare att tänka rationellt då kroppen i sådana lägen istället fokuserar på att tänka och agera snabbt.

6. Sov ordentligt.
Sömnen är hjärnans tid för återhämtning och uppladdning. När du sover bearbetar hjärnan de intryck du fått under dagen så att du vaknar upp pigg och klartänkt. När du inte får tillräckligt med sömn du mindre självkontroll, blir mindre uppmärksam och får försämrat minne.

7. Klanka inte ner på dig själv
Ett viktigt steg mot att sänka sin stressnivå är att sluta tänka negativt om sig själv och sin prestation. När du upptäcker att du är på väg att bli pessimistisk kan du prova att skriva ner tankarna. Fråga en kollega om denne instämmer i dina tankar.

8. Ändra perspektiv.
Du kan inte ändra omständigheterna men du kan ändra din egen attityd och perspektiv. Innan du börjar beklaga dig över din situation, ta en minut först och sätt saker i ett större perspektiv. När du börjar tänka tankar som ”allt går fel” eller ”ingenting fungerar” kan du skriva en lista över de specifika saker som du faktiskt anser går fel. Då konkretiserar du dina tankar och inser att det kanske inte var så illa som du först trodde.

9. Andas rätt.
När du känner dig stressad, ägna ett par minuter åt att koncentrera dig på din andning. Stäng dörren och lägg åt sidan andra distraherande moment. Målet är att enbart fokusera på andningen. Det kan vara svårt i början att inte börja tänka på annat. Testa att räkna andetagen om det är svårt att fokusera.

10. Våga ta hjälp.
Att försöka hantera allting själv kan vara frestande men det är också ineffektivt.  Erkänn dina svagheter och våga be dina kollegor om hjälp, stöd eller avlastning när du behöver det. Även enkla saker som att prata om orosmomenten med någon kan hjälpa till att minska stressen. Dessutom kan andra människor hjälpa dig att se lösningar som du inte sett själv.

Källa: Forbes.com