4 sätt för CFO att få mer av banken

De flesta CFO:er nöjer sig med en formell relation med sin bankkontakt, men lite extra ansträngning för att bygga en närmare relation kan hjälpa företaget i framtiden. Den amerikanska tidskriften Forbes tipsar om följande för att skapa en relation som både banken och företaget kan vinna på i längden:

1. Håll kontakten och kommunicera regelbundet.
Det kan låta som en självklarhet, men många företag kommunicerar inte med sin bank så regelbundet som behövs för att bygga en god relation. Boka in ett besök om banken har sitt kontor i närheten. I annat fall, håll kontakten via telefon eller mejl. Dessa samtal bör till största delen handla om hur företaget och verksamheten fortlöper. Lägg eventuellt till din kontaktperson till ditt företags utskickslista för PR-utskick, för att hålla denne uppdaterad om prestationer och viktiga förändringar i verksamheten.

2. Bjud in banken till företaget.
Forbes rekommenderar att bjuda in sin bank till ett möte på plats för att kunna visa hur verksamheten fortlöper på hemmaplan. Även spontana inbjudningar i samband med event fungerar för att hålla kontakten och bygga en relation. Glöm heller inte banketter och firmafester.

3. Var ärlig med siffrorna.
Äventyra inte det förtroende och den tillit du skapat gentemot din bankkontakt. Kan din bankkontakt inte vara helt och hållet säker på att de finansiella uppgifter du lämnat är korrekta kommer han eller hon heller inte att känna sig bekväm med att förespråka företaget gentemot banken vid avgörande ekonomiska beslut.

4. Meddela dåliga nyheter direkt.
Ingen uppskattar att vara den siste att få veta viktiga nyheter. Finns det information av det mindre positiva slaget som rör företaget och verksamheten – meddela banken direkt. Att få höra de dåliga nyheterna direkt från källan istället för via en tredje part kan förhindra onödiga ageranden från bankens sida.

Källa: Forbes.com