4 tips för en bättre hemsida

Annons

Annons

Tydliga budskap
Hemsidan den plats man äger och kan styra vad som kommuniceras. Oavsett om bolaget har en handfull anställda eller tusental är det via hemsidan man säkerställer att alla talar med samma språk. Ett språk som även kan förstås av andra intressenter, eftersom informationen är publik och öppen för alla.

Rörligt material
Det konsumeras och produceras allt mer rörligt material vilket bekräftas av att Youtube numera är den näst största sökmotorn efter Google. Människor har allt mindre tid och ork att läsa sig till information, där kan rörligt material göra underverk. Tänk dock på att det krävs en viss grundkvalitet på det material man publicerar, men det går idag att göra bra film till rimlig kostnad.

Enkelhet
Gör det enkelt för besökaren att hitta information. Det finns naturligtvis en mängd olika anledningar till varför någon besöker en hemsida men oavsett anledning bör den eftersökta informationen vara lättillgänglig. Ibland när man besöker hemsidor känns det som man gjort det yttersta för att krångla till det för besökaren.

Kontaktbarhet
Det är inte helt ovanligt att man letar förgäves efter namn och kontaktuppgifter till bolagsrepresentanter, som om de inte vill bli kontaktade. Jag kan förstå om Ericssons vd eller en vd för ett annat storbolag inte har tid att vara tillgänglig för inkommande samtal, men när mindre bolag beter sig på samma vis är det svårare att förstå. En hemsida är i grunden till för att nå ut och att då inte vara tillgänglig när man lyckats med det uppsåtet är i mina ögon ett tjänstefel.