5 trender att ha koll på inom media och telekom

Det är revisionsfirman Deloitte som presenterar resultaten av den årliga rapporten TMT Predictions 2013. Rapporten bygger på synpunkter från över tiotusen ”branschpersoner” inom Deloittes globala affärsnätverk och redovisar sammanlagt 22 trendspaningar inom teknologi, media och telekommunikation under det kommande året.

Här är några av dem.

5 trender inom teknologi och telekommunikation

Datorerna överlever
Enligt rapporten är datorerna inte på väg att dö ut till förmån för surfplattor och ”smarta” mobiltelefoner, utan står fortfarande i centrum vid större produktioner av text och bild.

Alla lösenord kan hackas

Många använder samma lösenord under en lång tid och till flera olika tjänster och program. Hackare kan enkelt komma åt hela företagets samlade lösenord, men lösningen är inte krångligare lösenord. Istället måste andra tekniker utvecklas för ännu bättre säkerhet.

Crowdfunding
Jakten på nytt riskvilligt kapital med hjälp av internet fortsätter även under 2013. Crowdfunding innebär, skriver Deloitte i ett pressmeddelande, ”en ny kraftfull och flexibel investeringsmöjlighet där investerarna lättare kan påverka förloppet”.

Skräddarsydd mobilreklam
Trenden går mot mer skräddarsytt, inte minst när det gäller mobilreklam. Varje reklaminslag måste byggas profilerat utifrån användningen, skriver Deloitte, eftersom annonser anpassade enbart för en dator har visat sig ge sämre genomslag om de presenteras i andra enheter.

Månggifte inom nätanvändning

Det kommer att bli allt vanligare att handhållna datorenheter automatiskt kopplas upp mot det mest effektiva nätet på plats, utan att användaren märker övergången. Operatören styr sammansättningen och användaren får välja det bästa paket.