AI åt alla

En gratiskurs har som mål att utbilda en procent av befolkningen i vad AI är och hur det kan påverka oss och samhället.

Vad som skulle kunna beskrivas som en landskamp i AI har precis dragit igång och vi är alla uttagna i det svenska landslaget. Det handlar om gratisutbildningen Elements of AI som 2,3 procent av Finlands befolkning redan gått och som nu kommer till Sverige.

Målet med utbildningen är att göra AI begripligt för alla så det krävs inga speciella förkunskaper. Utbildningen är helt online och är uppdelad i sex kapitel. Den bör ta 15–30 timmar gå igenom och du studerar i din egen takt.

Under utbildningens gång får deltagarna lära sig om vad AI egentligen är, hur AI kan användas för problemlösning, hur maskininlärning och neuronnät fungerar samt vilka konsekvenser AI kan ge. Den som går klart kursen är också berättigad till två svenska högskolepoäng.

Elements of AI utvecklades i fjol av konsultföretaget Reaktor i samarbete med några professorer i datalogi vid Helsingfors universitet. Nu har bland annat Linköpings universitet ansvarat för att ta den till Sverige. Målet är att nå 100 00 svenskar, men ska vi lyckas lika bra som i Finland behöver vi komma upp i runt 230 000 deltagare.

Företagen utmanas

För att lyckas med det krävs det förmodligen företag uppmuntrar sina anställda att gå utbildningen. Arrangörerna bakom Elements of AI har därför startat #AIUtmaningen där företag utmanas att ge sina anställda möjlighet att gå utbildningen på jobbet. Flera stora svenska företag har också nu antagit den utmaningen från kursarrangörerna.

— AI kommer påverka hur vi genomför våra tjänster och skapa mervärde i det vi levererar till våra kunder. Vi vill vara med och forma framtiden genom att lära oss hur AI fungerar och var AI kan skapa värden. För att kunna göra det måste vi lära oss om AI:s förmågor och brister. Den kunskaps- och insiktsresan börjar med att alla PWC:s medarbetare nu får möjligheten att lära sig grunderna genom Elements of AI, säger Bo Karlsson, Change Leader, PWC Sverige.

Ett annat företag som antagit utmaningen är Nordea.

— På Nordea är vi starkt engagerade i AI och vad detta kommer att innebära för våra kunder i form av snabbare, smidigare och mycket enklare banktjänster. En nyckelfaktor i denna omställning är att investera i ökad kompetens hos våra medarbetare, säger koncernchefen Casper von Koskull.