Aller Media utser ny CFO efter upplagefusket

Under våren har en upplagehärva skakat Aller Media. Siffrorna för flera av titlarna var uppblåsta och som en konsekvens fick den tidigare ekonomidirektören lämna sin tjänst, skriver tidningen Resumé på nätet.

Nu har Aller Media utsett en efterträdaren. Den nya ekonomidirektören heter Monica Hansson och kommer närmast kommer från Spotify och en tjänst som head of group business controll.

– Monica har en perfekt bakgrund. Hos oss får Monica en ledande roll i vårt interna förändringsarbete för att bli effektivare och lönsammare, säger Aller Medias vd Bodil Ericsson Torp i ett pressmeddelande.

Monica Hansson kommenterar i samma pressmeddelande:

– Aller Media har en stark position och en lång historik med starka varumärken som berör. Det finns stora utmaningar men också enormt många möjligheter. I min yrkesroll brinner jag för att vara nära verksamheten för att förstå och lyfta fram vad som driver intäkter och kostnader i företaget.

Det var i början av maj som en intern kontroll hos Aller Media visade att en felrapportering skett av upplagesiffrorna under 2012 och 2013 för tidningarna Elle, Elle Interiör, Residence och Café. Enligt Dagens Media ska Elle och Café ha redovisat uppblåsta upplagor på 10-11 procent under 2012 och 2013.