Bästa tipsen – så säljer du dig själv

För den CFO eller ekonomichef som vill klättra i sin karriär är det mest grundläggande att vara bra på sitt jobb. Men att göra sitt namn känt kan också vara ett sätt att hitta nya möjligheter, det menar Helena Norder, delägare och vd, på rekryteringsföretaget Talentia.

– Först ska du vara duktig på ditt jobb, sen ska du se till att andra märker det du gör. Kanske ska man föreläsa eller göra sig synlig på andra sätt. CFO:n är ju ofta en dold roll inom företaget, medan vd:n står mer i rampljuset. Det är alltid lättare att bli upptäckt om man är lite exponerad, säger hon.

För den som blir kallad till intervju finns andra faktorer att vara medveten om:

– Man måste tänka på att man faktiskt säljer sig själv, då måste man våga vara personlig. Många svarar med lite för många klyschor under intervjun och säger bara det de tror att mottagaren vill höra.

– Det är viktigt att stå för den man är och att erkänna sina svagheter: Har man kommit till en position som CFO utan att ha gjort några misstag, eller utan att vara medveten om sina brister, då är det ett större problem än att ha satsat fel någon gång.

Att kommunicera rakt och ärligt är också något att tänka på i sitt CV enligt Helena Norder:

– Många är oroliga över att de har för många, korta anställningar i sitt CV. Men finns det bra skäl till att det ser ut så, behöver det inte vara negativt.

En som inte instämmer i vikten av att exponera sig själv är Stefan Rossi, koncernchef för Wise där rekryteringsföretaget K2 är dotterbolag.

Stefan Rossi, Wise
– Vill du marknadsföra dig själv, då gör du ett jäkligt bra jobb där du är. Headhunters hittar en för att man gör ett bra jobb, sånt kommer alltid fram. Och den som bara är intresserad av att göra karriär kanske missar att satsa på sitt nuvarande jobb.

Även under personliga möten tycker Stefan Rossi att marknadsföringstanken ska stå tillbaka lite.

– Visst kan det vara så att folk gör misstag, men som professionell rekryterare måste man kanske också se förbi det. En person som lägger in en snus under intervjun kanske ändå är väldigt duktig men var så nervös att han inte tänkte på vad han gjorde, även om man självklart inte bör göra det.

– För oerfarna rekryterare och arbetsgivare är det lätt att tänka: "Han hade fel klädsel", och så dömer man ut personen utifrån det, men en erfaren rekryterare kan se bortom såna saker och letar efter kompetensen i förhållande till rollen som ska tillsättas. Sedan kan man alltid berätta för personen om hur klädpolicyn ser ut hos den tänkta uppdragsgivaren.

Stefan Rossi får dock mothugg av Marika Markland, vd för Civilekonomernas Informations AB, som håller kurser i vett och etikett och Good business manners.


Marika Markland, Civilekonomernas Informations AB

– I sak ger jag honom rätt: man borde göra så, men vi gör inte alltid som vi borde. Att ge rätt intryck är viktigt dels för trivsamheten på företaget och dels om man har kundkontakter. Att missa en kund bara för att man är slafsigt klädd kan aldrig vara bra, säger hon.

Marika Markland påpekar vikten av att ge ett gott första intryck, genom att vara prydligt klädd, hälsa artigt och visa hänsyn till sin omgivning. Det första intrycket formas på bara några sekunder och är svårt att ändra på.

– Det här visste ju både mormor och mormors mor, men nu finns det även forskning från Handelshögskolan i Stockholm och Karlstad universitet som visar på det, så det är inte bara tyckande.

I en intervjusituation tipsar Marika Markland om att den som söker arbete bör tänka på sitt kroppsspråk:

– Håll händerna i styr, sitt inte och bit på naglarna, eller dra i håret och kläderna. Många sitter och skramlar med nycklarna i fickan, som en slags stressboll. Vet man om att man brukar vara nervös får man förbereda sig och ta ut nycklarna. Jag har ett helt batteri bilder på företagsledare som fotografer har fångat när de gör de där misstagen, det är ganska roligt när man ser dem tillsammans.

– Sen bör man vara närvarande i samtalet, det låter inte klokt, men det är många som sitter och tänker på vad de ska säga härnäst och det borde de redan ha förberett. Man bör också ha med allt som de som intervjuar kan tänkas vilja titta på, att säga: ”Jasså, skulle jag haft med mig det papperet?”, gör ett dåligt intryck.

För Ebba Blum, personalchef på bemanningsföretaget Resursbemanning, med dotterbolaget Ekonomresurs är bästa sättet att marknadsföra sig själv att använda sitt nätverk. Första steget är att kartlägga de personer man har kontakt med hos intressanta arbetsgivare.

– Om du gör bedömningen: ”Okej, här sitter någon på ett bolag som jag är jätteintresserad av”, bjud dem på lunch! Och man ska inte vara rädd att berätta varför man ringer, folk vill hjälpa andra.

Hon menar också att en alltför stor exponering i olika kanaler kan vara negativ för den som söker nytt jobb.

– Det är viktig att vara lite selektiv med vilka rekryteringskanaler man använder så att situationen för arbetsgivaren inte blir: ”Där är den där killen som söker jobb igen”. Med lite detektivarbete kan du se vilka rekryterare som jobbar med de företag som du är intresserad av, istället för att bara bombardera hela branschen.

– När man väl börjat söka jobb ska man se till att ha en handlingsplan, att man dokumenterar det man gör och vilka man pratar med. Det är en hel vetenskap, säger Ebba Blum.