Därför måste CFO kunna SEO

Till skillnad från konventionell marknadsföring, där exakta mätningar inte är genomförbara, har du stenkoll på vad du får i utbyte för pengarna när du marknadsför dig på nätet, enligt Bruce Clay, chef för internetmarknadsföringen på Bruce Clay Inc.

Vilket borde locka CFO att sätta sig in i SEO – sökmotoroptimering.

– Varje besökare på bolagets webbplats, plus information om besökarens aktivitet, kan kartläggas, säger Bradley Joe, marknadschef på Webmarketing123.
– Du kan omvandla omvandlingar från besökare till kund till reda pengar. Alltså är det av största vikt att kartlägga vilka sökord som lockar besökare som lägger order hellre än besökare som lämnar webbplatsen tomhänta.

SEO
Det är här som sökmotoroptimeringen, Search Engine Optimization, kommer in i bilden. Genom att sökmotoroptimera webbplatsen rankas den högre i sökmotorerna som till exempel Google. Vilket är helt avgörande eftersom få kunder tar sig tid att bläddra sig vidare från sökresultatets första sida. En undersökning från Optify visar att 60 procent av alla sökningar nöjer sig med att klicka på de tre översta länkarna i sökresultatet, medan 90 procent klickar på de översta tio sökresultaten.

– Syns du inte på Googles förstasida finns du inte, sager Jared Roy på WebTrends. Och för att hamna där måste du jobba stenhårt med sökmotoroptimeringen.
– Du måste ha ett värdefullt och unikt innehåll och ge besökarna lön för mödan de lägger på att leta upp dig. Whitepapers, kampanjer, vidoes, vad du vill. Du måste helt enkelt räkna på vad du är villig att betala för kostanden av förvärvet (av kunderna).

Det finns en uppsjö av verktyg för CFO:er att välja mellan när det är dags att mäta hur effektivt innehållet på webbplatsen lockar besökare. Och hur man sållar kunderna från dussinbesökarna.
– Det finns verktyg som inte kostar någonting, som Google Analytics, till diverse företagsanpassade lösningar, säger Bruce Clay.
I dag används just Google Analytics av mer än hälften av alla webbplatser, enligt en rapport från W3Tecks.

Spåra kakor

De olika verktygen kan mäta hur många besökare webbplatsen har, vilka marknadsföringskampanjer eller sökmotorer som länkade dem dit och hur många personer som har klickat på ett sökresultat och hur stor procent av besökarna som lade en order. Ett mer avancerat system kan dessutom spåra en besökares upprepande besök, likväl som redovisa köp per månad efter ett första besök på webbplatsen.

– Detta görs genom att man placerar en så kallad cookie, en liten fil på besökarens dator, som håller koll på när besökaren surfar in på webbplatsen och vilka sidor som är intressanta, säger Jared Roy.

SEO som fungerar
Robert Fetterman, CFO på Oneida Indian Nation, har varit involverad i arbetet att analysera avkastningen på marknadsföringen på internet.

¬- Vi samarbetar med it och marknadsavdelningen och jobbar ihop för att tillsammans avgöra vad som har fungerat och vad som inte har fungerat. Det har varit en del experimenterande.
De har bland annat upptäckt att även om de lockat besökare till sin webbplats genom att använda ordet ”kassaskåp” har endast få av dem lagt en order. Men genom att specificera närmare, till exempel genom att skriva ”vattentätt kassaskåp” har fler köpbenägna kunder hittat rätt.

Experimenterande är nödvändigt mot bakgrunden att de flesta besökare föredrar att klicka på länkarna som inte är köpta, så kallade organiska sök. En undersökning från UserCentric visar att mellan 21 – 90 procent klickar på köpta länkar beroende på var de är placerade på sidan, medan 100 procent av de organiska sökresultaten.

Det är alltså en kritisk långsiktig lösning att optimera en webbplats så att den hamnar högt upp i sökresultatet.
– Att inte göra den investeringen kan jämföras med att delta i ett lopp men välja att stå stilla, säger Bruce Clay.