Data – hjärtat i framtidens verksamheter

Data är det bultande hjärtat i framtidens verksamheter. Inte bara i den nya digitala ekonomin, data orsakar även stora förändringar för traditionella verksamheter och, på gott och ont, är den central i de flesta verksamhetsplaner idag. Ibland används data på sätt som konsumenter oroas över, men data är också källan till ett oändligt antal nya upptäckter och innovationer. Stoppa inte huvudet i sanden och tro att världen någonsin kommer att återgå till hur den en gång såg ut. Data kommer att styra allt - och den som inte lär sig utnyttja makten i data är snart borta.

Annons

Ur data föds nya teknologiska innovationer i rasande takt. Artificiell intelligens skulle inte kunna existera utan enorma datamängder. Utvecklingen av självkörande bilar är bara möjlig tack vare vår, relativt nya förmåga, att i realtid hantera all den information som sensorerna producerar och som avgör allt från hastighet till fordonets position på vägen.

Giganter som Facebook och Google tjänar redan stora pengar på att placera annonser baserat på data om användarnas vanor och intressen. Airbnb och Uber drivs helt av användardata och Spotify och Netflix erbjuder musik och video baserat på personliga preferenser. Deras hela verksamhet bygger på data och den här resursen är också på god väg att bli central i det vi brukar kalla traditionell verksamhet.

Data inte något för bara IT-avdelningen

Tiden då data var något bara för IT-avdelningen är helt klart förbi. Idag är alla företagsverksamheter beroende av data för att kunna utveckla nya produkter och tjänster.

Allt från pizzerior till försäkringsbolag kan bli bättre genom att integrera och analysera data från många olika källor. Datan kan komma från molnet eller från tredjepartsapplikationer, men helt klart är att utan data blir det svårt att ta sig fram i den digitala framtiden. De riktigt smarta försöker hela tiden hålla sig i framkanten av utvecklingen. Idag handlar det om maskininlärning och artificiell intelligens. Imorgon kan det vara kvantum-datorer eller gränssnitt mellan dator och den mänskliga hjärnan. Utvecklingen går i rasande fart och den som halkar efter kommer helt enkelt att få svårt att ta sig ikapp.

Stora pengar på spel

Utvecklingspotentialen är också enorm och stora pengar är på spel. Det märks bland annat på marknaden för dataverktyg (big data och BI-lösningar), en bransch som drivs av företagens behov av att använda och förädla data, som IDC beräknar kommer vara värd $210 billion dollars 2020.

Ett annat exempel är annonsmarknaden där giganter som Google, Facebook och Instagram, tack vare sin exceptionella skicklighet på att hantera den information de samlat ihop, är helt på väg att ta över. Redan idag beräknas Google lägga beslag på en fjärdedel av de totala annonsintäkterna i Sverige.

Data påverkar även företagsvärderingar av teknologiföretag. När Salesforce, marknadsledare på molnbaserad CRM, köpte Mulesoft, specialist inom API-integration, för närmare dubbla aktiepriset i februari, visar det vilken enorm framtidstro som finns.

Lokala företag står alltså inför enorma utmaningar när det gäller den digitala upprustningen i världen.

Data är på gott och ont

Trots att fysiska gränser spelar allt mindre roll, ska man komma ihåg att data ändå har en stark koppling till den fysiska världen och kan användas både för gott och ont. Den här resursen kan påverka valresultat och orsaka stark kritik från användare, tänk bara på skandalen med Cambridge Analytica och Facebook. Men data kan också användas för utvecklingen av nya förebyggande mediciner och avslöja skatteflykt på hög nivå som analys av Panama- och Paradis-dokumenten visar.

Ny lagstiftning, som GDPR och ePrivacy, ger bättre skydd för personlig information, och är en chans för företag att återuppbygga förtroendet med användare, kunder och medarbetare. Cambridge Analytica-fallet driver också på debatten om stärkt skydd för användning av personlig information i USA, ett land känt för sin motvilja mot reglering och lagstiftning.

Etik och moral

Vi ser också en ökning av diskussioner kring etik och moral, inte minst vad gäller användning av vår hopsamlade information inom hälso- och sjukvårdsområdet. Hur ser vi till exempel på att försäkringsbolag potentiellt skulle kunna bygga modeller som förutser sannolikheten för att vi ska utveckla sjukdomar i framtiden och därför i förebyggande syfte vägrar acceptera oss som kund? Liknande modeller, skulle också kunna användas för att matcha data om organdonatorer och mottagare och därmed minska risken för avstötning. Inte en helt enkel balansgång.

Den ekonomiska världen är sedan länge strukturerad kring data. Det som nu sker är att användare och konsumenter blir mer medvetna om värdet av personlig information. Ur denna positiva spiral av ökad medvetenhet och marknadspotential kommer vi att se framtidens nya teknologiska och sociala innovationer. Det är i alla fall vad datan förutspår.