De visar hur du seglar ifrån konkurrenterna

Den klassiska strategiboken Blue Ocean Strategy har fått en uppföljare som ska visa hur ett företag steg för steg kan hitta och vinna nya marknader.

Annons

2005 släppte W. Chan Kim och Renée Mauborgne, professorer i strategi vid Insead, boken Blue Ocean Strategy som med åren blivit något av en klassiker när det gäller affärsstrategi. Ifjol släppte de uppföljaren Blue Ocean Shift och den har nu också publicerats på svenska.

Liksom i föregångaren ligger huvudpunkten i Blue Ocean Shift på att visa hur företag kan gå från att kämpa med många konkurrenter på en etablerad marknad till att istället skapa nya marknadsutrymmen där de kan dominera marknaden.

Boken tar upp en rad exempel på hur ledare  lyckats med detta i praktiken och definierar de steg som en företagsledare behöver ta för att lyckas ta sig ur konkurrensen på befintliga marknader och skapa helt nya marknader.

Blue Ocean Shift tar bland annat upp frågor som:

  • Varför man missar viktiga möjligheter till tillväxt om man fokuserar på konkurrensen och hur man kan vidga sitt strategiska tänkande till att nå bortom konkurrensen.
  • Varför det är begränsande att se kreativ förstörelse (destruction) och disruption som vägar till innovation och hur tillväxt kan bli möjlig genom ett icke disruptivt skapande.
  • Varför alla – inte bara företagsledare – kan förflytta sig från röda till blå oceaner genom den systematiska femstegsprocessen i Blue Ocean Shift.
  • Varför människors tillit är avgörande för att skapa och genomföra tillväxtstrategi, och hur du gör för att bygga upp den.
  • Varför du inte bör grunda din tillväxtstrategi på befintliga branschvillkor och omständigheter utan hur du istället kan förändra dessa för att uppnå den tillväxt du vill se.