Expertpanelen: Än har vi bara sett början på trenden sociala medier

I vårt jobb träffar vi ofta människor som börjar bli trötta på tjatet om nätverk och sociala medier. Det är nästan så att vi får känslan av att de avvaktar, väntar på vad nästa fluga ska bli. För hur hett känns det egentligen att säga att ”jag googlade min chef”?
I vår värld, rekryteringsvärlden, känns det som något självklart och något som alla gör. Men nu har vi fått svart på vitt att så inte är fallet.

I en alldeles färsk undersökning (12 september 2011), gjord av Ledarna och Novus på ett genomsnitt av Sveriges chefer, ser man en tydlig tendens. Ju högre chef desto bättre koll har man på de sociala medierna, men den visar också att festen nästan inte ens börjat … Så om du trodde att du har missat något digitalt/socialt medietåg, så kan du vara lugn – det har inte ens lämnat perrongen.

På frågan ”Har du ett digitalt CV på Facebook, Linkedin eller liknande”, svarade 84 procent ett rungande nej. Detta blev vi något förvånade över. Det är uppenbarligen så att här är det inte så chefstätt ännu, snarare mer specialisttätt.

Antingen väljer man att tycka att sociala medier, nätet och de digitala möjligheter som finns idag är något obehagligt och något man ställer sig utanför, eller så väljer man att gilla läget. Men oavsett vilket så påverkas man av det och av att andra människor ser, eller inte ser, dig där.

Rekryteringsbranschen är en traditionellt konservativ bransch som nu förändras i rekordfart. Precis som för dig som privatperson som ställs inför ovanstående val, så gör även vi det i vår bransch. Antingen ser vi rekryteringsföretag de sociala medier som den största konkurrensfaktorn, eller så ser vi vad de kan göra för oss.

Och vad betyder det för dig som ekonom i ledande ställning? Ja, är du CFO idag så är chansen stor att du redan är aktiv. Ledarnas undersökning visar att som högre chef så tillhör du gruppen som troligen sökt information om potentiella blivande medarbetare inför en rekrytering. Du använder dig mestadels av Google, i andra hand Facebook och i tredje hand Linkedin.

Riktigt intressant blir det när man inser att du är förhållandevis dålig på att söka information via sociala medier om dina potentiella egna, överordnade chefer. Varför googlar du inte din blivande chef? Hon eller han googlar med största sannolikhet dig!

Särskilt bland den yngre generationen blir det allt mer populärt och rent av självklart att visa sin digitala karriärnärvaro. Det vill säga, när man ansöker om ett jobb så innehåller ett cv hänvisningar till information som finns tillgänglig på internet som filmklipp, blogglänkar eller hänvisningar till ett cv som finns på exempelvis Linkedin eller liknande. Vad tänker du kring det? Tycker du att det är positivt, eller blir du mest irriterad över att få göra jobbet själv?

Enligt Ledarnas och Novus undersökning anser 69 procent att de inte ser något behov av den typen av komplement till ansökningar, så du är i gott sällskap om du tycker att det är jobbigt!

Så till sist en brasklapp:

Vi tror inte att vi är ensamma rekryterare om att ibland bli lite misstänksamma över perfekt uppdaterade och utlagda CV med en uppsjö av referenser på LinkedIn. Det är en fin linje mellan att vara närvarande och synlig, och att verka desperat efter ett nytt jobb. I USA efter finanskrisen sägs det att många arbetsgivare gick in och kollade sina medarbetares Linkedin-status, och de som hade alltför fullödiga och uppdaterade profiler blev kallade till separata möten. Dessutom finns det elaka tungor som menar att ”de bästa finns inte på Linkedin”.

Vår rekommendation är att du självklart ska finnas där, annars är risken att man tror att du är från ett annat århundrade, men överarbeta inte din profil. Och kom ihåg att du som topprankad CFO ändå förmodligen kommer att få ditt nästa jobb via personliga rekommendationer – det vill säga via ditt nätverk– snarare än via nätet.

/Ann Keve Isaksson och Sara Sterner, Agentum, september 2011.