Expertpanelen: Åtta spaningar för dig som vill klara framtiden

Idag finns det inga lugna vatten. En allt mer global och komplex värld kräver delvis andra förmågor och färdigheter än tidigare. Förutsättningarna förändras blixtsnabbt, vad som händer i Hanoi får genomslag i Hofors. För att kunna stå upp på brädan när vågen kommer (för det gör den) måste man vara förberedd. Så hur rustar du som CFO dig bäst för att snabbt kunna hoppa upp på brädan och ta vågen?

För det första tror vi på en ökad medvetenhet. Vi möter fortfarande skrämmande många chefer och specialister som inte ens förstår vilken marknad de är på, att världen har förändrats och därmed inte heller förstår när mattan rycks undan under dem. Förr kunde du konsekvensanalysera, idag handlar det mycket om att riskminimera och ha en tilltro till sin egen magkänsla. Förlora dig inte i långa konkurrent- och marknadsanalyser baserade på det förflutna, utan fokusera på att ständigt vara medveten om makroperspektivet. Inse att förändring är konstant, och att den alltid kommer snabbare än du trott.

De följande tipsen och spaningarna kan göra att du är en av dem som står upp på brädan framöver!

  • 1. Jobba i en så internationell miljö som möjligt, för att förstå olika kulturella koder och få ett globalt nätverk.
  • 2. Se till att du motionerar ditt eget nätverk. I en komplex värld gör man både affärer och rekryterar genom privata och personliga kontakter. Referenser och rekommendationer blir helt enkelt det enda sättet att ta sig fram för att snabbt kunna fatta rätt beslut.
  • 3. Bygg effektiva team med blandade kompetenser (tänk riskminimering).
  • 4. Ta kontroll över din egen utveckling. Bli bättre på att paketera dina egna förmågor, vad du är bra på och vad du har med dig i bagaget. På så sätt kan du snabbt anpassa dig till dagssituationen och framåt.
  • 5. Jobbar du i ett litet eller mellanstort, snabbväxande bolag? Bra, stanna kvar där, det är i den typen av bolag internationella bedömare ser att tillväxten kommer att ske.
  • 6. Se hela tiden till att ha förståelse för affären. Det räcker inte att du som CFO är expert inom ditt område, du måste förstå affären och bolagets komplexa marknad. Det räcker inte att vara inläst på de senaste redovisningsprinciperna, du måste lägga lika mycket tid på att hålla dig ajour om generella trender och utvecklingen i samhället.
  • 7. Förmåga att kommunicera är A och O! Det hjälper inte att du kan allt om SOX, IFRS och koncernredovisningsregler om du inte på ett pedagogiskt sätt kan förmedla dina kunskaper till andra.
  • 8. För att kunna vara effektiv på en flexibel marknad och agera lösningsfokuserat vill vi slå ett slag för interimslösningar. På köpet får du omvärldskoll och en bredare syn rakt in i din organisation. Interimmarknaden är i växande, men ibland upplever vi att man är skeptisk och inte agerar tillräckligt snabbt. Därför kunde vi inte låta bli att småskratta igenkännande när vi såg Deloittes kampanj på flygplatsen i Zürich förra veckan: Interim? Sounds like a disease, men låt oss övertala dig om att det inte är det.

/Ann Keve Isaksson och Sara Sterner

Om skribenterna: Sara Sterner och Ann Keve Isaksson arbetar på rekryteringsföretaget Agentum. Vill du komma i kontakt med någon av dem kan du mejla: sara.sterner@agentum.se