Fixa CFO-jobbet: 5 dos and don’ts

Dona DeZube, karriärexpert på amerikanska rekryteringssidan Monster, tipsar om vad du bör göra och inte göra om du funderar på en karriär som CFO. Här är listan i korthet.

5 saker du bör göra:
1. Bygg ett bra nätverk och utveckla bra relationer med dina medarbetare, chefer, kunder och leverantörer.

2. Knyt kontakter även utanför din egen avdelning.

3. Inse när det är dags att ta hjälp av andra. För att lyckas som CFO behöver du både någon som är duktig på redovisning och någon som kan kommunicera i ditt arbetslag. Anställ medarbetare som kompletterar dina svagheter.

4. Använd rätt termer och uttryck och lär dig att kommunicera. God kommunikationsförmåga kan ofta vara skillnaden mellan en bra controller och en utmärkt CFO.

5. Tänk “strategi, utförande och värdeskapande”. Förutom att kunna redovisning och rapportering måste CFO:n också vara en affärspartner och ha ett öga mot verksamheten.

5 saker att undvika:

1. Fokusera inte bara på att skära kostnader. Försök att se till helheten ibland också och se på verksamheten långsiktigt, inte minst när det gäller investeringar. Samarbeta med HR, marknad och andra avdelningar. Fundera över hur du kan hjälpa dem att lösa sina problem.

2. Hoppa inte rakt in i karusellen. Ta dig lite tid först att bekanta dig med verksamheten och den nya rollen.

3. Försök inte att göra allting själv. Då kommer du sannolikt att misslyckas med ditt CFO-uppdrag ganska snabbt. Bygg istället ett starkt team med olika kompetenser som kan stödja dig och hjälpa dig att få arbetet gjort.

4. Slarva inte med rekryteringen. CFO är ofta en generalist och vet lite om allt men är oftast inte specialist på någonting. Därför är det extra viktigt att CFO:n omger sig med rätt och gärna specialiserade medarbetare som har kunskap om de saker CFO:n själv inte har expertkoll på.

5. Bryt inte etiska principer. Linjen mellan att tänja och bryta regler är hårfin. Korsar du den gränsen sätter du både företaget och din karriär på spel.


Källa: Monster.com