Hållbarhetsarbete lockar talanger

Fyra av tio menar att ett företags hållbarhetsarbete är viktigt när de söker en ny arbetsgivare och bland de unga är siffran ännu högre.

Svenska företag som vill kunna rekrytera unga talanger gör klokt i att framhäva företagets hållbarhetsarbete. Hela 49 procent av de under 30 år tycker nämligen att det är mycket viktigt att en ny arbetsgivare har ett aktivt hållbarhetsarbete. Ytterligare 40 procent menar att frågan är ganska viktig. Bara en procent menar att hållbarhetsarbetet inte alls är viktigt.

Det visar en undersökning från Manpower Group där 3 878 personer i Sverige fått svara på frågor om arbetslivet.

– De senaste åren har samhällsdebatten präglats av hållbarhetsfrågor och de diskussionerna förs förstås på arbetsplatsen också. Vårt bästa tips till företagsledare är att se hållbarhetsarbetet som en möjlighet att skapa intern stolthet och bli en mer attraktiv arbetsgivare, säger Mikael Jansson, vd på Manpower Group.

I de äldre åldersgrupperna är intresset för hållbarhetsarbetet inte riktigt lika stort. Men det är ändå många även i dessa grupper som vill se ett aktivt hållbarhetsarbete hos arbetsgivaren. Sammantaget tycker 38 procent av de som svarat på undersökningen att det är mycket viktigt. 43 procent menar att det är ganska viktigt.

Att fortsätta satsa på hållbarhetsarbetet är därför viktigt även om företaget samtidigt också behöver prioritera andra åtgärder.

– Coronakrisen betyder att det är svårt att fortsätta som vanligt för de allra flesta, men det betyder inte att vi kan eller bör pausa hållbarhetsarbetet. Om de vanliga diskussionerna känns avlägsna kan ni hålla samtal om arbetsmiljön i ett läge där många jobbar hemma, eller om hur ni som företag kan ställa om när samhället öppnar upp igen, säger Mikael Jansson.