Här är de 5 vanligaste klichéerna om CFO:n

Trött på att bli placerad i ett fack? Trösta dig med att du sannolikt inte är ensam. CFOworld UK har listat fem välkända klyschor om CFO:n. Du känner säkert igen dem.

1. Nejsägaren
Många betraktar CFO:n som en negativ och återhållsam figur. Negativ eller inte, men om du inte håller ett öga på budgeten, vem ska då göra det? Även om du är finansdirektör på ett globalt företag med stora resurser är det inte rätt läge just nu att dra på spenderbyxorna. CFO:n må vara en nejsägare, men med all rätt.

2. Kalkylbladsälskaren
CFO:n har en förkärlek till kalkylblad i Excel. Eller? Hur det än må vara med den saken vet nog de allra flesta ekonomichefer och finansdirektörer idag vikten av att kommunicera ut informationen på ett lättförståeligt sätt. CFO:n kanske gillar kalkylblad, men har även förmågan att lyfta blicken – hur skulle det annars gå?

3. Detaljnörden
Att en CFO måste ha ett öga för detaljer behöver knappast påpekas. Samtidigt handlar CFO-rollen om mycket annat än siffror och petighet. Du måste även ha en helhetssyn på saker, i synnerhet som CFO-rollen går mot ett allt mer strategiskt fokus. Att växla mellan de båda perspektiven kan vara mentalt utmanande.

4. Marknadsföringsskeptikern
Den eviga, om än imaginära, kampen mellan marknadsföringsgänget och ekonomiavdelningen. Ringer det en klocka? Även om fiendeskapet är överdrivet finns där en omisskännlig spänning mellan de båda parterna, skriver CFOworld UK och fortsätter: ”Men sanningen är att de flesta CFO:er alltid begripit marknadsföring ganska bra.” Idag är marknadsföring och ekonomi nära sammankopplade då marknadsföring kan ge en förklaring till hur olika aktiviteter bidrar till verksamheten och försäljningssiffrorna. De båda funktionerna befinner sig kanske därmed inte längre på motsatt sida utan närmar sig varandra.

5. Bokföringsnissen
Klichén om siffergurun, bokföringsnörden, tråkmånsen… Kärt barn har många namn. Bilden av CFO:n som en trist figur utan karisma känns förlegad, men dröjer sig fortfarande kvar. En anledning kan vara den invecklade och byråkratiska jargong som ofta förknippas med ekonomer – kanske i synnerhet inom områdena skatt och redovisning. Oavsett om klyschan stämmer eller inte torde ändå det viktigaste vara att jobbet blir gjort, i synnerhet med den senaste finanskrisen i färskt minne, skriver CFOworld UK.