Hitta pengar i dina kunddata

Annons

Gartner pekar i en rapport på att många företag inte inser exakt hur stort värde som ligger i de data de har på sina kunder.

Alla företag är medvetna om att deras kunddata är en värdefull resurs, men Gartner menar i rapporten ”How Organizations Can Best Monetize Customer Data” att de flesta ändå inte förstår riktigt hur värdefull den resursen är.

En del i det är att företagen kan ha möjlighet att tjäna pengar på sina kunddata på andra sätt än att bara använda dem för att sälja mer. Det kan också vara möjligt att tjäna pengar på själva informationen.

Som ett exempel på hur det kan gå till nämner Gartner att en del stora detaljhandelsföretag låter sina affärspartners ta del av försäljningsdata och resultat av kampanjer. Vissa företag tillhandahåller dessa data gratis, men andra tar betalt och får därmed får en extra intäktskälla för sina kunddata.

Att låta andra ta del av företagets kunddata kan förstås vara mycket känsligt ur integritetssynpunkt så Gartner poängterar att det är viktigt att göra en bra riskanalys först och att det förmodligen krävs lösningar där det går att anonymisera alla data.