Hur bra är dina medarbetare i offensiv zon?

Data magic är resultatet av ett lagarbete. Gör dataanalys som hockeyvärldsmästarna.

Förbundskapten Rikard Grönborg, som gör sin sista säsong i Tre Kronor nu, är bra på att rätt omsätta och kombinera statistik och data i sitt praktiska arbete. Grönborg är en av de mest framgångsrika förbundskaptenerna Sverige har haft. Han pratar om varma värden, som de han själv ser på isen och de uppfattningar han får i kontakt med de spelarna. Kalla värden är de som baserar sig på data och statistik.

De kalla värdena är värdefulla, för med dessa kan de göra bedömningar utifrån fakta som statistik ger, och kan sortera bort uppfattningar och beslut som bygger på allt för mycket på subjektiva bedömningar.

Nya generationens dataanalys

Med nya generationens dataanalys, där digitala plattformar möjliggör ett rikare och snabbare datainflöde, kommer företag kunna hämta än mer inspiration och vägledning för smart och effektiv affärsutveckling från sportens värld. I sportens värld är spelplanen, förutsättningarna och regelverket dessutom mycket tydligt, vilket gör att resultat från spel- och spelförändringar snabbt blir synlig i data.

Svenska Hockeyligan inledde i höstas ett samarbete med ett dataanalysföretag som leverera analyser som bygger på stora mängder data. Dessa genererar 158 miljoner datapunkter per match. Analyserna levererar ny insikt om sporten och spelarna till en bredare publik; kunskaper som bygger på avancerade dataanalyser och som har fått hockeyvärlden att prata om spelet och spelarna på ett nytt sätt. Analyserna ger bland annat underlag till Hockeylabbet i TV4 (ett program skräddarsytt för nördar som jag, som både älskar hockey och statistik. Fram för fler statistikprogram i tv!)

Egen data- och analysansvarig

Majoriteten av lagen i de amerikanska hockey- och basketligorna (NHL och NBA) har idag personal och resurser som ansvarar för dataanalys och de flesta NHL-lag använder sig av system som gör att coacherna kan skaffa sig matchavgörande information under pågående spel. Detta är en utveckling som även de svenska lagen troligtvis kommer att följa efter, med en egen data- och analysansvarig inom SHL-klubbarna. En viktig uppgift för denna blir att översätta statistiken för teamet så snabbt att den kan göra nytta och omsättas i praktiken. Kommunikation och visualisering av data blir betydelsefull.

När lagen lärt sig verktygen ser de mönster, hur resultat och situationer hänger ihop och hur statistik kan användas. Det gäller även den enskilda spelaren, som då kan få objektiva insikter om vilka delar i spelet som behöver utvecklas. Anser spelaren att hen får för lite tid i anfallszonen, så kan tekningar, ingångar i anfallszonen, forechecking med mera analyseras i detalj. Match- och spelardata kan på sikt förädlas med hjälp av maskininlärningsalgoritmer, som kan upptäcka helt nya samband som människor inte kan. Med rätt data om spelare och lag blir det möjligt att simulera matcher och kombinera laguppställningar i olika scenarier. Och sätta samman det optimala laget inför ett specifikt möte. På så sätt är dataanalys och AI-verktyg en möjlighet att förstärka och utveckla spelarna, lagen och matcherna, och därmed publikupplevelsen – kundupplevelsen.

Genererar data på alla nivåer

Data och statistik är inte bara något för en dataansvarig eller analysavdelningen. Digitalisering och AI knyter samman hela affärssystem och genererar data på alla nivåer. För att kunna se och förstå värdet av data och hur den kan förädlas och analyseras är något som kräver en ökad kunskap, medvetenhet och engagemang inom hela organisationen. De dataansvarigas främsta uppgift främsta uppgift är inte att ensamma bidra till ”data magic”, utan deras uppgift är att öka statistik- och analysmognaden i hela organisationen, på alla nivåer. Data magic är resultatet av ett lagarbete som kräver engagemang från hela organisationen, hela teamet.

Och till alla er som är på jakt efter en ny VD som kan det bästa från båda världar och dessutom förstår värdet av analytics: passa på att signa Grönborg innan avtalet med NHL är på plats.

John Carlbäck
About John Carlbäck 1 Article
John Carlbäck, kundansvarig inom finansiell analys, SAS Institute och passionerad hockeystatistiker.