Interim-CFO:n – räddaren i nöden

Annons

Annons

 

Susanne Finér på Humana

Men att Susanne skulle bli CFO, interim eller fast, var inte planen från början utan då var det en annan karriär som lockade.

– Efter att jag var färdig med ekonomiutbildningen så var jag bara intresserad av att bli revisor. Det var ett jobb som gav chansen att träffa många människor i olika branscher, man fick vara ute och resa, fick löpande utbildning och så hände det mycket hela tiden.

Så 1990 fick Susanne jobb som revisor på PWC där hon arbetade med svenska koncerner och storbolag. Det dröjde dock inte länge innan arbetsuppgifterna blev mer varierade och efter ett par år gick nästan halva arbetstiden åt till konsultationer. Konsult­jobben hjälpte henne se att man kunde hjälpa företag på andra sätt än med revisioner och frågan var om revision verkligen var framtiden för Susanne.

– Jag tyckte det var ett jättekul jobb och tiden på PWC gav insikt och erfarenhet från många olika branscher och verksamhetsområden. Men jag insåg att även om jag jobbade i tio år med stora svenska bolag skulle jag fortfarande inte ha kommit upp i att vara påskrivande för det är en sådan hierarki i den branschen.

Konsultjobb på Industrivärden
1994 hoppade Susanne in på ett konsult­jobb på Industrivärden för att göra deras tertialkoncernredovisning. När jobbet var klart visade det sig att den hon hoppat in för inte skulle komma tillbaks och Susanne fick frågan om hon ville vara kvar.

Hon tackade ja till jobbet som i första hand handlade om koncernredovisning, men som i verkligheten blev mycket mer ­omfattande.

– Industrivärden, på den här tiden, var en liten organisation med många stora dotterbolag som till exempel PLM, Thorsman och Besam. Den lilla organisationen gjorde att man fick vara delaktig i väldigt många olika bitar så jag jobbade även med miljöfrågor, finans, IT och IR.

Men efter några år hade Industrivärden sålt många av sina bolag och under en barnledighet kände Susanne att det var dags för något nytt. Det nya var Axfood som precis bildats. Där fick hon jobbet som koncernekonomichef och arbetet inkluderade också organisationsfrågor, skattefrågor, juridik och en hel del IT.

Byggde upp företaget
I sex år var hon med och byggde upp företaget, men sedan började det handla mer om förvaltning än om förändring och eftersom Susanne är en förändringsmänniska passade inte det henne särskilt bra. Så i samband en andra föräldraledighet var det dags för något nytt igen.

Hon jobbade ett tag på industriföretaget Åkers för att sedan hamna på Deloitte, men där blev det väl mycket ”Power Point” för hennes smak och 2008 var det dags för ett nytt kapitel.

– Jag sökte egentligen ett nytt fast jobb, men så fick jag erbjudande om att ta ett interrimsuppdrag på Swedbank. Jag hade funderat länge på att starta eget och när det nu dök upp en möjlighet beslutade jag mig för att satsa på det.

Det var nu Susannes karriär som interim-CFO tog fart och även om grundarbetet kan vara detsamma finns det klara skillnader mellan att jobba som interim och vara fast anställd. En av de stora skillnaderna är att du som interim har en kort startsträcka och nära till målet. Om en fast anställd CFO är en långdistanslöpare så är interim-CFO:n en sprinter.

– Som interim vet du att du är där kanske sex till tolvmånader. Det är mycket kortare puckar och du måste leverera direkt. Det handlar i stort alltid om ett förändringsarbete du ska genomföra så du måste älska förändringar. Är du mer en förvaltningsmänniska kanske inte interimsposten är rätt för dig.

Som en brygga

Susanne Finér på Humana

En interims-CFO kommer normalt in i en förändringsperiod för företaget eller som en brygga mellan förra och nästa CFO. Det finns just inget utrymme för strategiskt tänkande utan det handlar om att lösa ett visst uppdrag så bra det bara går.

Det kan ofta handla om att lösa ett konkret problem som att rapporteringen inte fungerar , ledarskapet inte fungerar, det fungerar inte med medarbetarna och liknande, men även mer specifika uppgifter som outsourcing och migrering av förvärv. Även om uppdraget är klart definierat från början, vilket det inte alltid är, så blir det ändå ofta annorlunda i verkligheten.

Det är sällsynt att bilden man fått innan stämmer fullt ut med det som behöver göras. Delvis beror det på att företagsledningen upptäcker att interims-CFO:n har kompetens för att lösa fler problem än det var tänkt, dels beror det på Interim-CFO:n själv.

– Interimer är oftast personer som är bra på att identifiera förbättringsområden. Så även om jag kommit in för att lösa ett visst problem kan jag se att det finns andra frågor som jag kan ta tag i när jag ändå är där.
En interim är också väl lämpad för att lösa fler problem. Företagen vill knappast ge några topposter till en interimsanställd så om du har jobbat på en viss nivå tidigare så kanske du får uppdrag snäppet under den nivån som interim. När företaget sedan märker att du kan mer än de trodde får du mer att göra än vad som var meningen från början.

Så en fördel med att hyra in en interim-CFO är att du nästan alltid får någon som är överkvalificerad för uppdraget du anlitar dem för och som av sig själva kommer att ­hitta fler förbättringsåtgärder. En annan fördel är att du kan dra nytta av att interims-CFO:n tar med sig erfarenheter från en mängd olika verksamheter. Fast den fördelen är det inte alla företag som inser.

– Ibland är företagen för fokuserade på att du ska ha jobbat i deras bransch tidigare. Jag brukar säga att 80 procent av arbetet är lika för alla branscher och att det är viktigare att se på kvalifikationer än branscherfarenhet. Är kvalifikationerna rätt så kan det vara en fördel att ta någon som har erfarenhet från andra branscher och som kan komma in med en ny syn på verksamheten.

Betala för det 
Ska man se på nackdelen med att anlita en interim så har det inte så mycket med personen i fråga att göra utan mer på hur branschen fungerar. Det har växt upp enormt många rekryteringsföretag som lever på att hyra ut interimspersonal. För företagen blir det då enkelt att få tag i en person, men de får också betala för det.

– När jag började som interim 2008 var ersättningen till ”mellanhänderna” 10-15 procent. Nu ligger det på cirka 30 procent. De som får lida mest är företagen som får betala mycket mer än om man hade direktkontakt med interimerna. De mellanhänder jag använt har varit fantastiska, men jag hoppas ändå att man på företagen börjar se att man betalar för mycket och att man borde bygga egna kontaktnät för att direkt kunna anlita de interimer som behövs.

Hur är det då att jobba som interim-CFO? Som förväntat finns det både positiva och negativa sidor. En negativ sida är att du inte har några kolleger. Du har givetvis arbetskamrater på företaget där du är, men eftersom du försvinner efter sex till tolv månader får du inte samma nära förhållande till kollegerna som när du är fast anställd.

Ett annat problem är att själva arbetet kan slita rätt hårt. Du är alltid inne i ett förändringsarbete och det är tröttande i sig.

Sedan har vi förstås osäkerheten.

– Det första man drar in på när det går dåligt är konsulter så under dåliga tider finns det inte så många uppdrag och det blir fler och fler interimer. Jobbar du på interimsbasis är det bra att ha en partner med fast tjänst, annars lever man ganska svajigt i den här världen.

Som interim måste du också alltid tänka på vad som kommer efter det nuvarande uppdraget. Du måste egentligen sköta två jobb samtidigt.

– Som interim behöver du både ha rätt kompetens och förmågan att sälja dig själv. Du måste marknadsföra dig även när du ­sitter på ett uppdrag för att vara säker på att det finns ett nytt uppdrag för dig när det här är över. De flesta vill väl helst bara göra sitt jobb och sedan gå hem och vila, men som interim måste du hela tiden marknadsföra dig själv och skapa kontakter för att få nästa uppdrag också.

Intressant och utmanande

Susanne Finér på Humana

Men för rätt person kan ett jobb som interims-CFO vara väldigt givande. I och med att du i stort sett jämnt är inne i ett förändringsarbete finns det alltid intressanta och utmanande arbetsuppgifter. Du får växla mellan olika branscher och verksamheter.

– Tycker du om förändringar, att jobba i olika branscher och med olika människor så är det härligt att vara interim. Du får hela tiden vara med om saker som någon som suttit 10-15 år på samma tjänst inte får vara med om.
För att passa som interim behöver du ha en bra kompetens i grunden och så måste du vara social.

– Som interim måste du vara social och kunna hantera människor. Du har inte så lång tid på dig att genomföra ditt uppdrag så du behöver vara bra på att skapa nätverk så du snabbt kan komma in i organisationen.

Det här passar väldigt bra in på Susanne, men ändå valde hon för ett lite tag sedan att ta fast anställning på Humana.

– Jag trivdes väldigt bra som interim, men så dök den här möjligheten upp och det här jobbet passar mig perfekt. Humana har växt mycket de senaste åren och förvärvat många bolag så det behöver ses över både vad gäller system och processer. Det krävs med andra ord mycket förändringsarbete som jag gillar och så var personerna jag träffade sådana som jag verkligen vill jobba med.

Hittat hem
Så just nu har Susanne hittat hem, men någon gång i framtiden kanske livet som interim lockar igen.

– Det var väldigt roligt och givande att jobba som interim och det går aldrig att säga hur länge man blir kvar på ett jobb, men jag trivs så oerhört bra just nu att jag inte har några planer på att göra något annat.