Ledare: ”Är lycka till salu?”

Jodå, visst kan man köpa sig lycka. I Wall Street Journal kan vi läsa om en studie från San Francisco State University, där det blev tydligt att de som har mycket pengar generellt är lyckligare än de som inte har det.

Men till skillnad från vad forskarna hade trott så var det inte materiella ting som låg bakom denna skillnad. Det var inte inkomstens storlek i sig som var avgörande, utan hur den spenderas. Den som satsade på upplevelser istället för på prylar, blev lyckligast i slutändan.

Upplevelserna delar vi med andra, och de blir en del av vår identitet, är en del av förklaringen.

Jag kommer att tänka på detta när jag läser om det nya rekordet som slogs på den kinesiska singeldagen nu i november. Det är e-handelsjätten Alibaba som skapat ”singeldagen” den 11 november, då näthandlarna med stora reor lockar alla Kinas singlar till att unna sig själva något extra.

I år kunde de känna sig nöjda på Alibaba, efter att räknat kassorna från singeldagen: De omsatte motsvarande omkring 70 miljarder kronor, vilket är långt över förra årets försäljning.

Och som jämförelse kan man nämna att hela den svenska e-handeln totalt under 2013 omsatte drygt hälften så mycket, 37 miljarder kronor.
Ett smart sätt att erbjuda alla landets singlar (nåja, det var säkert andra som shoppade också) att köpa sig lycka.

Nog om detta, eller kanske inte: för i nummer 30 av CFOworld bjuder vi bland annat på en ovanligt djup filosofisk dykning, i form av Stefan Saidacs artikel om filosofi för företag.

”Organisationer med en större mening och filosofi attraherar inte bara kompetenta medarbetare utan kan också fostra och utveckla medarbetare. En filosofi är även attraktiv för kunder och samarbetspartner”, skriver han.

Här kan du läsa mer om hans tankar – och hur en snabbväxande aktör som Netflix har dragit nytta av detta sätt att driva företag.