Linkedin blir allt viktigare vid rekrytering

50 procent av rekryterande chefer läser kandidaternas Linkedin-profiler som en del i rekryteringsarbetet.

Chefer som vill ha ett nytt jobb bör optimera sin Linkedin-profil. En undersökning som Ledarna genomfört visar nämligen att 50 procent av rekryterande chefer tittar på kandidaternas Linkedin-profiler. Det gör Linkedin till det vanligaste researchverktyget när det gäller sociala media.

Som jämförelse är det bara 40 procent som använder Google som researchverktyg. Motsvarande siffra för Facebook är nere på 35 procent.

Nu är det inte bara de som rekryterar som använder Linkedin. 40 procent av de som söker jobb läser också sin potentiella chefs Linkedin-profil. Så oavsett om du söker jobb eller är ute efter att rekrytera en ny chef är det viktigt att du tänker på att Linkedin fungerar som en digital CV.

– Jag vill uppmana alla som varit länge på sina arbetsplatser och som aldrig riktigt tänkt på det där med Linkedin och digitalt CV att avsätta lite tid för det. Det kan vara så att det plötsligt behövs och då har du rustat dig bättre inför en ny eller oväntad situation. Karriär är något du jobbar kontinuerligt med, säger Christina Werner, karriärrådgivare på Ledarna.

Ledarna har en manual för hur du kan optimera din profil på Linkedin. Tre av de viktigaste tipsen där är att lägga lite extra tid på:

  • Bild
  • Titel
  • Sammanfattningens första tre rader

Genom att se till att de tre komponenterna är relevanta har du kommit en bra bit på vägen. De gör även att du snabbt kan få till en grundläggande profil.

– Tänk igenom vad du vill kommunicera om dig själv och vad som kan vara intressant för en blivande chef eller kollega. Ofta vill den som rekryterar kontrollera om chefen har en Linkedin-profil och om de i så fall kan beskriva sig på ett professionellt sätt samt se om profilen speglar det hen fått veta om personen, säger Christina Werner.