Många tar ut julen i förväg

En undersökning visar att produktiviteten bland många anställda sjunker ordentligt innan julledigheten.

Att många av oss börjar gå på sparlåga dagarna före jul kommer knappast som en överraskning. Men att en del går ner på jultempo redan i början av december är kanske mer förvånande. Det visar emellertid en undersökning från Peakon, leverantör av en plattform för personalanalys.

De frågade 15 000 personer i USA, Storbritannien, Tyskland och de nordiska länderna om när de upplever att deras produktivitet börjar avta inför julen. Vi i Norden är snabbast att ta på oss tomtemössorna. Här säger tio procent att deras produktivitet börjar sjunka redan i början av december. USA och Tyskland ligger runt sju procent.

Peakon tittade också på hur produktiviteten förändras i olika åldersgrupper. Överlag är det de i gruppen 18–24 år som säger att de blir mindre produktiva tidigt. Runt 15 procent av dem upplever att de blir mindre produktiva i början av december. Motsvarande siffra för de som är 55–64 år ligger runt fem procent.

I mitten av december har produktiviteten sjunkit för 30–40 procent av alla anställda och veckan före jul är siffran uppe i över 50 procent.

Det här ger förstås genomslag i företagens resultat. Peakon uppskattar att produktionsminskningen kostar företagen tiotals miljarder dollar bara i USA.

Så vad kan företagsledningen göra åt saken? En idé som Peakon föreslår är att låta de anställda arbeta med nya uppgifter före jul.

– Att göra samma sak hela tiden gör det troligare att produktiviteten sjunker och att den sjunker mer. Kanske finns det projekt som de anställda velat ta itu, men inte haft tid med tidigare under året. Genom att avsätta tid och resurser till det nu kan innebära att de anställda kan se slutet av året som en höjdpunkt, säger Michael Dean, Director of Employee Experience på Peakon, i en kommentar.