”Nya affärsmodeller kräver nytänkande och anpassning”

Det är spännande tider. I maj träffade jag Karin Severinson, CFO på Mojang – ett gasellföretag som gått från 0 till 1,5 miljarder kronor i omsättning samt en halv miljard i vinst, på CFO Live Creating Value.

Hon menade att Mojangs framgångar till stor del beror på att beslut görs med hjärtat och att hon ofta fått tampas utan struktur och utan budgetar.

Just nu sätts traditionella affärsmodeller på spel och endast de som förmår tänka nytt och anpassa sig överlever. Media är kanske en av de mest drabbade branscherna men många fler står inför stora utmaningar med nätet som gemensam faktor.

Låga inträdesbarriärer, ökad konkurrens och nya marknader är några av alla nya utmaningar. Erfaren blir synonymt med trögrörlig och ung blir synonymt med flexibel. Nya spelare som Facebook och Spotify förändrar villkoren och förhållandena för en hel bransch.

Lönsamhetsproblem och trender som pekar åt fel håll gör att frågan blir finansiell och därmed en angelägenhet för CFO. Men vad kan eller ska CFO göra?

Behöver världens CFO:er tänka om och släppa kontrollen till förmån för innovation eller är det ett problem för vd?

De företag som kommit långt inser att dessa problem lurar runt hörnet. De har börjat fundera på riktigt och kanske till och med börjat ställa rätt frågor, men svaren är långt borta för de flesta.