Så överlever både verksamhet och personal den fjärde industriella revolutionen

Nu när den fjärde industriella revolutionen, robotar, AI och Big Data, skapar en digital tillväxtbomb i den globala ekonomin så kanske många undrar: “Är vi inte redan inne i den digitala ekonomin?”

Annons

Det är sant att vi idag har oräkneliga appar och olika sätt att behandla information, system som gör att det är enklare än någonsin att haffa en taxi, boka ett hotellrum eller skura golvet med hjälp av en robot. Smarta maskiner kan redan köra bil, ställa diagnoser och investera pengar bättre och mer effektivt än vad människor kan. Men när vi tittade närmare på vad som händer i boken What to do when Machines do Everything upptäckte vi att revolutionen knappt börjat.

Under de närmaste åren kommer AI (Artificiell Intelligens) att ta ännu större plats i viktiga frågor, som hur vi sköter vår ekonomi, hur vi försäkrar vår egendom och våra familjer, hur vi behandlar sjukdomar och mycket annat. Intelligenta system, som skapar värde genom att kombinera hårdvara, AI, data och mänsklig interaktion, kommer att förbättra kundupplevelser, affärsprocesser, produkter och organisationer.

Både jobb och verksamheter kommer att påverkas. Många är rädda för att robotar kommer att ta över allting. Maskiner kommer förvisso att ta över vissa uppgifter och eliminera behovet av vissa mindre komplexa färdigheter, men människor kommer att bli ännu viktigare när det gäller att skapa värden. Vi kommer att behöva många fler Data Scientists, designers, teknologer och strateger i framtiden – för att inte tala om människor som kan bemanna yrken som inte ens finns idag.

 

Material, Maskiner och Modeller – formeln som vinner den fjärde industriella revolutionen

En framtid där arbetskraften är automatiserad kan verka skrämmande. Men revolutionen inom AI kommer att skapa en gigantisk våg av möjligheter för de verksamheter och människor som är väl förberedda. Alla tidigare språng i historien har följt ett visst mönster: innovationsbubbla, besvikelse, och sedan en gigantisk boom igen när verkligheten hunnit ikapp visionen. Den fjärde industriella revolutionen kommer att följa samma mönster. Och de tidigaste vinnarna i den digitala ekonomin har förstått att skapa värde med de tre “M:en – Material, Maskiner och Modeller.

Först av allt så kommer sensorer att behövas på nästan allting – IoT-enheter, RFID-sensorer, rörelsesensorer etcetera – för att skapa massiva datamängder – data som är den digitala ekonomins Material. Vidare så kommer intelligenta system (Maskiner) att behövas för att processa detta råmaterial, för att öka kundnöjdhet och produktivitet. Slutligen kommer nya kommersiella Modeller att skapas, med olika sätt att skapa värde och tjäna pengar på dessa nya intelligenta system.

Det är dock viktigt att tänka på att man måste ha affärsmodeller som kan använda det värde som de intelligenta systemen skapar. Om man saknar rätt affärsmodell kommer man inte att kunna skörda frukterna av systemen. Ledare måste bestämma hur verksamheten ska orkestreras, hur man ska ta hand om all information som skapas och vilka frågor man ska ställa till systemen: vad ska man leta efter, vad är viktigt, vad är oviktigt?

 

Fem sätt att vinna med AI

Vart och ett av de tre M:en i dagens framgångsformel måste aktiveras om man vill flytta verksamheten framåt, eller “AHEAD” som man säger på mitt modersmål engelska. Det finns fem distinkta angreppssätt för att inte bara överleva, utan för att vinna i denna snabbt föränderliga tid – Automation, Halos, Förbättring (Enhancement), Överflöd (Abundance) och Upptäckter (Discovery).

  1. Automation: Outsourca standardiserade och datoriserade uppgifter till nya, intelligenta system. Det är så Netflix automatiserat sig förbi Blockbuster och det är så Über automatiserar och crowdfundar ett nytt sätt att resa.
  2. Halos: Fånga och maximera nyttan av den data (känd som “Code Halo”) som produkter likväl som människor genererar när de är uppkopplade, för att skapa nya kundupplevelser och affärsmodeller. General Electric och Nike ser till att deras produkter omgärdas av “datahalos” och får därmed en närmare relation till sina kunder och möjlighet att skapa nya produkter och erbjudanden.
  3. Enhancement (Förbättring): Se datorn som en kollega som kan hjälpa dig att öka produktiviteten samtidigt som du får roligare på jobbet. En lastbilschaufförs navigationssystem gör honom eller henne mer produktiv, varnar för olyckor och köer och hjälper honom eller henne att komma fram så fort och säkert som möjligt.
  4. Abundance (Överflöd): Använd maskinen för att öppna upp nya marknader genom att sänka priset på befintliga produkter och tjänster. Bolaget Betterment använder AI för att göra detta genom att erbjuda finansiella tjänster av hög kvalitet online, dygnet runt, till väldigt låga priser.
  5. Discovery (Upptäckter): Maximera användningen av AI för att skapa helt nya produkter, tjänster och hela branscher. Edisons glödlampa ledde till skapandet av flera stora branscher: radio, TV, halvledare etc. Dagens intelligenta system kommer att skapa andra branscher och nästa generations innovationer.

 

Världen har aldrig förändrats snabbare än nu. Automation och utvecklingen inom AI är djupa, ohejdbara krafter som finns i själva kärnan av den här förändringen. Skiftet till intelligenta system och AI är oundvikligt, och om det hanteras på rätt sätt kommer det att skapa en enormt positiv kraft för både organisationer, människor och samhället i stort. Ledare kan vinna i nästa fas av världens affärsutveckling genom att öka produktivitet samt förbättra kundupplevelse och innovation genom att arbeta med de tre M:en och tänka AHEAD.

Ben Pring
About Ben Pring 1 Article
Vice President, Cognizants Center for the Future of Work, medförfattare till boken What to do when Machines do Everything.