Säg nej – på rätt sätt

Visa att du lyssnar

Bekräfta först frågan eller önskemålet; genom att säga något i stil med ”Jag förstår att detta är en viktig fråga för dig.” Luttrade kundservice-medarbetare skulle sedan kunna avslöja att det smidigaste sättet att hantera en upprörd kund är att låta honom eller henne berätta om problemet, och sedan säga ”Jag inser att det skulle kunna få vem som helst irriterad.”

Samma princip är mycket användbar för ett problem på jobbet som du inte kan lösa eller hantera direkt.

Förklara ditt resonemang

Det är oftast mycket värt att berätta om grunderna till ditt ”nej”. Det behöver inte vara någon utförlig förklaring; alla vet ju att du har en tajt agenda.

Många gånger kan det också vara så att du vill skjuta på beslutet – och gör det då tydligt, alltså att du varken säger ja eller nej, samtidigt som du ber kollegan återkomma om en vecka eller två (vad som nu passar).

Vrid på ditt ”nej”

Kanske kan du hjälpa personen att lösa problemet på egen hand, genom att exempelvis säga ”Har du kollat med XXX eller YYY?” eller ”Jag tror att den här avdelningen kan lotsa dig rätt”. En del kollegor går hellre till problemlösare som du istället för att fundera ut en lösning på egen hand.

Källa: CFO Daily News