SAP satsar på AI och blockkedjor

Chattbottar, maskininlärning och blockkedjor stod på tapeten på SAP:s stora Sapphire-konferens.

Annons

SAP har nyligen hållit sin årliga Sapphire-konferens och det var stort fokus på artificiell intelligens, AI, under presentationerna. Ett exempel på det var SAP Conversational AI. Det är ett verktyg som ska hjälpa företag att utveckla intelligenta chattbottar som exempelvis kan användas för kundtjänst. Den som vill kan också bara använda någon av de färdiga chattbottar som SAP skapat och anpassat för olika branscher.

Som namnet antyder använder SAP språkigenkänning för att hantera konversationerna och företaget hävdar att deras lösning ska vara väldigt bra på att förstå vad användarna vill och därmed ge kunderna en bra användarupplevelse. Chattbottarna kan integreras med system från både SAP andra leverantörer.

En annan AI-lösning som SAP fokuserade på var SAP Leonardo Machine Learning Foundation. Den ger företag möjlighet att utveckla egna applikationer där SAP står för AI-delen. På Sapphire presenterade SAP nya tjänster som lagts in i lösningen. Det gör att SAP:s kunder nu har färdiga funktioner för objektidentifiering, textigenkänning i bilder och textklassificering som analyserar och automatiskt kategoriserar textdokument.

Blockkedjor fick också sin tid i rampljuset på Sapphire. Här handlade det om SAP Cloud Platform Blockchain. Det är en ny produkt där SAP kan leverera blockkedjor som en molntjänst. Med den ska kunderna enkelt kunna skapa blockkedjebaserade affärslösningar baserade på kända blockkedjeprodukter som Hyperledger Fabric och Multichain. Redan nu deltar 65 företag i ett SAP-initiativ där SAP Cloud Platform Blockchain används för att öka transparens, säkerhet och samarbeten i branscher som transport, livsmedel och läkemedel.

I övrigt så bygger SAP ut sin molninfrastruktur genom göra sin SAP Cloud Platform tillgänglig på Google Cloud Platform och Microsoft Azure, förutom AWS som den sedan tidigare fungerar på. SAP Analytics Cloud har också förbättrats, bland annat genom nya funktionen search to insight som använder konversationsbaserad AI för att snabbt få naturliga svar på olika enheter.