SAP storsatsar på CRM

SAP släpper en ny svit med CRM-applikationer som ska hjälpa företag att bättre uppfylla kundernas förväntningar.

Annons

SAP är en stormakt inom affärssystem, men när det gäller CRM är det Salesforce, som dominerar marknaden. Enligt Gartner hade Salesforce 18,8 procent av marknaden 2017 medan SAP kom på andra plats med 8,5 procent. Det ska det nu bli ändring på hoppas SAP i och med lanseringen av SAP C/4Hana,

Det är hel portfölj med molnbaserade applikationer som tillsammans skapar en integrerad CRM-lösning som enligt SAP ska hantera mer än bara försäljning. SAP C/4Hana ska kunna hantera skydd av konsumentdata, marknadsföring, handel, försäljning och kundsupport.

Förhoppningen är att den nya lösningen ska låta SAP ta ett jättekliv på CRM-marknaden genom att fokusera mer på kunden och inte bara på försäljning.

– SAP var sist med att acceptera status quo för CRM och är nu först med att stärka kundens makt. Traditionella CRM-system handlar helt och hållet om försäljning medan SAP C/4Hana fokuserar på konsumenten. Alla delar av ett företag måste ha en och samma bild av kunden. Kopplar man samman alla SAP-applikationer i en intelligent molnsvit, får varje kundaktivitet direkt inverkan på leverantörsledet, säger Bill McDermott, vd på SAP.

SAP C/4Hana är som sagt en hel portfölj med applikationer samlade under ett paraply. Här hittar vi SAP Marketing Cloud, SAP Commerce Cloud, SAP Service Cloud, SAP Customer Data Cloud och SAP Sales Cloud (som kombinerar SAP Hybris Revenue Cloud och SAP Hybris Cloud for Customer).

Att SAP har kunnat få ihop så många applikationer inom området beror bland annat på att företaget varit på en aggressiv uppköpskampanj. De har köpt upp företag inom CRM som Hybris, Gigya och Callidus Cloud.