Sommartider är också vikarietider och därmed högsäsong för de som sysslar med fakturabedrägerier. Det klassiska bedrägeriet är att bara skicka en faktura på något som företaget aldrig beställt och hoppas att någon betalar.
Men det finns också lite mer avancerade varianter av bluffar. Ett exempel är de som skickar en begäran om att företaget ska uppdatera sin kontaktinformation. I det finstilta står det sedan att det egentligen är ett avtal och sedan kommer en faktura.
Utbildnings- och mjukvaruföretaget Björn Lundén har skapat en lista med åtgärder som kan vara bra att ha för oerfarna som en minneslista. Åtgärderna som Björn Lundén rekommenderar är:
- Dra ett diagonalt streck över erhållet underlag och skriv ”bestrider beställning”.
- Skriv aldrig din namnteckning. Vissa företag kan kopiera över din namnteckning på ett annat dokument.
- Spara underlaget tillsammans med eventuella anteckningar från telefonsamtal.
- Återsänd till avsändaren.
- Får du trots detta en faktura, ta en kopia, gör polisanmälan.
- Begär alltid att få kopia på anmälan från polisen.
- Returnera en kopia på fakturan som du dragit ett diagonalt streck över samt skrivit ”bestrider beställning” på. Begär en kreditfaktura omgående.
Sedan kan det vara bra att hålla koll på Svensk Handels Varningslistan där fakturaskojare listas.