Sociala medier blir mer av ett arbetsverktyg

Det blir allt vanligare att använda sociala medier som ett arbetsverktyg och inte bara som ett karriärverktyg visar en undersökning.

Att hitta nya idéer, kommunicera med kolleger och göra research är det som vi svenskar främst använder sociala medier till i yrkeslivet. Det visar en undersökning som Manpower Work Life genomfört.

Precis som när Manpower Work Life genomförde en liknande undersökning 2016 så använder vi i första hand sociala medier i yrkeslivet för att få nya idéer och uppslag. Den siffran har också ökat från 26 procent 2016 till 37 procent 2018.

Men i övrigt verkar det ha skett en klar förändring. 2016 verkade vi främst se sociala medier som ett karriärverktyg. På andraplats i listan kom nämligen att knyta professionella kontakter följt av att spana på arbetsgivare.

2018 har de platserna istället tagits över av att kommunicera med kolleger och att göra research. På fjärde plats kommer att få tips och råd av kolleger och kontakter medan att knyta professionella kontakter kommer först på femteplats. Att spana på nya arbetsgivare finns inte ens med på topp-tio-listan 2018.

– Det är intressant att svenskarna på bara ett par år har breddat användandet och nyttan av sociala medier. Man provar sig fram och eftersom både fler svenskar använder sociala medier år från år och att vi använder dem allt oftare, hittar vi nya användningsområden, säger Mikael Jansson, vd för Manpower i Sverige i ett pressmeddelande.