Stefan Saidac: En guide i filosofi för företag som vill bli framgångsrika

Annons

Annons

Det talas om meningen med livet. Men vad är meningen med arbetet?

Träffar du dina medarbetare oftare än din familj? Merparten av vårt vuxna liv läggs på arbetet. Fritiden, den andra tiden, är inte längre fri tid. Vi är ständigt kontaktbara och förväntas svara. Trots en flod av fakta att tolka måste vi fatta ännu snabbare beslut. Hjärnan får nog. Få saker är så oönskade av både individ och organisation som långvariga sjukskrivningar men detta är ett av de svåraste problemen i dag (till och med partiledare med en hel stab runt sig går in i väggen på obestämd tid).

Europeiska arbetsmiljöbyrån beskriver stress så här: ”En obalans mellan de krav som ställs och de resurser människor har tillgång till för att klara av dessa krav”.

Vad enkelt det vore att säga upp sig, ta det lugnt ett sabbatsår eller två, segla lite runt jorden. Men även i ett välmående land som Sverige måste de flesta arbeta för att betala tak över huvudet, mat på bordet och kläder på kroppen.

När vi nu pressar oss och lägger så mycket tid på arbetet, önskar vi då något mer än lönsamhetskrav – ett större och motiverande syfte? Svaren kan finnas inom filosofin som behandlar hur vi lever, är mot varandra och hanterar frågor om det som är fel men lika mycket om det som är rätt.

Det finns en positiv kraft och nytta för organisationer att definiera och leva efter en egen nutida filosofi. Organisationer med en större mening och filosofi attraherar inte bara kompetenta medarbetare utan kan också fostra och utveckla medarbetare. En filosofi är även attraktiv för kunder och samarbetspartner. Filosofi passar knappast företag som enbart har lönsamhet på agendan.

Dödssynd eller dygd på arbetet?

De sju dödssynderna återkommer ständigt i filmer och litteratur. Nu har läkaren och författaren Stefan Einhorn låtit undersöka vad människor i dag tycker är värst – sju nya dödssynder. Falskhet anses vara den värsta nutida dödssynden.

Motsatsen till dödssynden är dygden. Redan filosofer som Aristoteles förordade dygder som rättvisa, tapperhet, klokhet och måttfullhet. Även moderna filosofer hävdar att dygder kan hjälpa oss att leva klokare. Jag anser att dygder också kan vara gångbara i arbetslivet. Dygder är inte medfödda egenskaper utan är något man förvärvar och tränar upp, stundtals i samverkan med andra.

Mänsklighetens natur & Nixons misstag

Etikfilosofen James Rachels har mejslat ut fyra dygder: ärlighet, mod, generositet och lojalitet. Just det, ärlighet, alltså motsatsen till den falskhet som människor avskyr. Forskare har kommit fram till att människans utveckling sedan urminnes tider beror på förmågan till samarbete kring arbete, jakt och skydd etc. Vi har mycket svårt att samarbeta med någon som är falsk och ljuger. Richard Nixon är den enda amerikanska president som tvingats avgå. Anledningen var inte själva Watergate-spionaget utan för att han ljög om det.
 

Företagens filosofigren

Filosofi är ett träd med ett stort antal grenar. Den gren som är mest intressant för organisationer är etiken. På etikgrenen finns grenar som konsekvens-, plikt- och dygdeetik. Vilken etik passar då er organisation? Förmodligen en kombination. Det handlar också om att ta ställning till avsikter och konsekvenser ur ett kort och långt perspektiv bortom kvartalsrapporten. Och konsekvenser för vem; kunder, medarbetare, leverantörer, miljö, samhälle och ägare.


Alla dessa tomma ord. Vadå världsklass?

Jag tycker att det är svårt när olika svenska företag och organisationer pratar om ”världsklass.” Att ha ”världsklass” som filosofi utan att berätta hur, när, varför och för vem?

H&M och Ikea tillhör undantagen som kan hävda världsklass (men gör det inte själva vilket är klädsamt). Det har också tagit cirka 60 år att nå dit. Så det bygger inte på ett teknikskifte eller en konjunkturuppgång.

Alla företag kan inte skapa banbrytande innovationer. Kan man inte vara särskiljande genom innovationer, går det att vara attraktiv genom sin syn på människor. En fungerande filosofi kan den vara avgörande vid rekryteringar – närmare hälften av alla externa rekryteringar är fel. Filosofin gör tydligt, den arbetssökande kan avgöra: ”Deras filosofi stämmer inte med min syn på arbete.” Eller: ”Här vill jag arbeta”.

När ekonomistudenter rankar arbetsgivare kommer just Ikea och H&M i topp, före bankerna, revisionsbyråerna och managementkonsulterna som är de egentliga ekonomi-institutionerna. Ikea och H&M har inte bara en tydlig affärsidé, de har också en tydlig filosofi och stark kultur. Få företag har dock en lika radikal filosofi som Netflix. Det ryktas nu att Richard Branson och Virgin kommer att ta efter.

Netflix säregna och stränga filosofi

Netflix är registrerat på Nasdaq och omsatte 2013 cirka 4,4 miljarder dollar. Bolaget grundades 2007 när Reed Hastings fick en förseningsavgift på en hyrfilm. Han kom på affärsidén att posta dvd-filmer utan avgifter till kunderna. Som mest skickade Netflix en miljon filmer om dagen i USA. Affärerna blomstrade och aktieägarna var nöjda. Efter några år började efterfrågan på streamade filmer. Netflix erbjöd streaming parallellt med postade dvd-filmer.

Därefter ändrade Hastings radikalt affärsmodellen till enbart streamade filmer. Investerarna protesterade högljutt mot att skrota en säker kassa-ko som post-dvd, och krävde hans avgång. Men Hastings kunde se runt hörn och antog att de flesta skulle vilja streama film och serier till datorn, mobilen och surfplattan.

I Sverige har Netflix i dag runt en miljon prenumeranter, och det har gått snabbt. Framgång beror sällan på tur eller en enda faktor. Några av Netflix framgångsfaktorer:


1. Innehållet är allt.

Du köper inte tidningen för papperet. Även om att streama är bekvämt räcker det naturligtvis inte. Det viktiga är vad som streamas, innehåll som kvalitetsserier och filmer. Här bröt Netflix ny mark. Istället för att enbart köpa rättigheter till andras serier producerade Netflix en egen serie.

Gör ett tankeexperiment: Tänk om Spotify inte bara erbjöd lyssning utan skapade ett eget band – som alla gillade och som bara fanns på Spotify.
Detta gjorde Netflix med den politiska serien House of Cards.

Går det att med skarpa manusförfattare och skådespelare säkerställa att en serie blir en succé? Nej, titta på Hollywood, det produceras dyra floppar titt som tätt. Om det fanns en trollformel skulle det inte finnas några dåliga filmer, romaner och låtar.

2. Kundens agenda.

Tablå-tv med fasta tider, oavsett kanal, tappar tittare varje dag.  Ge all makt till kunden/ tittaren. Kunden vill bestämma var, när och hur mycket man vill titta. Netflix var först med att du kan se alla avsnitt i en serie på en gång, om du har lust.
 

3. Prissättningen

Kunden kommer alltid välja det som är mest förmånligt. En dvd-box med en säsong av House of Cards eller Orange is the New Black kostar 299 kr att köpa. En prenumeration hos Netflix med tillgång till samtliga säsonger, massor av serier, filmer och dokumentärer kostar 99 kr per månad.

Vad skulle du välja: En titel eller ett helt bibliotek som dessutom kostar mindre?

4. Bredbandsutbyggnaden.

Det är som bensin till bilen. Utan en hygglig bredbandsuppkoppling fungerar inte streaming. Bredbandsutbyggnaden har varit en förutsättning för Netflix tillväxt, och kan bli en akilleshäl.

Av allt googlande, surfande och användning av nätet i USA, hur mycket bredbandskapacitet tror du används för Netflix-tittande på kvällen? En tredjedel! Snittanvändandet är 78 minuter per kund och kväll. Ganska amazing.

I huvudet på den moderne filosofen och företagsledaren Reed Hastings:

 ”En enastående arbetsplats består inte av ting”

Vissa försöker attrahera toppkrafterna genom att erbjuda designade kontor, fria sushi-luncher, gym på arbetstid och hjälp med barnpassning. För Reed Hastings bygger en enastående arbetsplats inte på utstuderade saker utan på enastående kollegor.

”Vi är inte som en familj. Vi är ett lag”

På Netflix ska man agera som ett professionellt lag i den högsta divisionen. Ledarnas/coachernas uppgift är att Netflix har stjärnor på varje position.

”Företag minskar medarbetarnas frihet vid tillväxt. Vi gör tvärtom.”
Ju större ett företag blir större blir kontrollfunktionerna. På Netflix har medarbetarnas frihet tvärtom ökat i takt med tillväxten. Detta är medvetet för att attrahera och utveckla innovativa människor.

”Bort med regler för semestrar och annat!”
Att skapa regler och policys som ska ”förebygga misstag” låter enbart bra på papperet.
Reed Hastings ogillar regler som ska bevakas. Exempel på Netflex icke-regler:

Netflix räknar inte semesterdagar

Du vet förmodligen ganska väl hur många semesterdagar du har rätt till.
Men arbetstiden du lägger på kvällar och helger för att e-post, skriva och att läsa rapporter, resonera med en kollega i mobilen, räknas inte.

Enligt Hastings kan man inte bara räkna åt ena hållet. Bättre att slopa semesterdagarna helt. Det viktiga är inte hur många dagar du arbetar utan resultatet av arbetet. På Netflix tar du ledigt när du behöver.

Netflix har ingen policy för resor, gåvor och utgifter

Vissa företag har en särskild avdelning där ett antal medarbetare arbetare med policys. Netflix har ingen sådan avdelning – bara fem ord: Act in Netflix’s Best Interests.

Kunden i fokus! Nej, medarbetarna i fokus…
Wall Street Journal har utsett professor Gary Hamel till en av de främsta affärsstrategerna. Hamel anser att man bör flytta blicken från kunden till de egna medarbetarna. Det är hos medarbetare med rätt kompetenser och eget ansvar som utvecklingen sker – vilken kommer att gagna kunderna. Dessa viktiga medarbetare vill inte arbeta för luddiga företagsledningar utan stark filosofi.

Ett tips, istället för att läsa en deckare, läs gärna Ann Heberleins bok ”Etik”. Vi är inte bara människor – vi ska ha ett liv och en existens på arbetet också.

Om skribenten: Stefan Saidac är rådgivare och föreläsare inom varumärke, värderingar och företagskultur, samt krönikör i CFOworld. Kontakt: stefan@saidac.com, eller www.saidac.com

Stefan Saidac
About Stefan Saidac 8 Articles

Stefan Saidac är rådgivare och föreläsare inom varumärke, digitalisering och företagskultur.