Vilken vinnartyp vill du vara?

Billy Ray Harris var en hemlös man i USA. En dag upptäckte han en ring i insamlingskoppen som någon tappat av misstag, men istället för att sälja ringen bestämde han sig för att försöka hitta ägaren. Ringägaren återvände senare och fick tillbaka smycket. Som tack startade hon en insamling till Harris – och fick ihop 190 000 dollar. Händelsen skapade rubriker i media och satte i sin tur igång en positiv kedja som ledde till att mannen kunde återförenas med sin familj.

Vad har nu detta med företagande att göra? Solskenshistorier kan vara en följd av tur men också av hur man väljer eller inte väljer att agera. Att helt enkelt tänka ett steg längre kan nog många gånger vara en bättre lösning på lång sikt och ge en än större vinning.

Jag tror att många företag skulle behöva se i ett större perspektiv ibland, se utanför sin egen box och inte välja den lösning som förefaller mest självklar, i syfte att uppnå en mer hållbar vinning. Långsiktiga vinster är ofta de bästa – men kanske behöver du offra en kortsiktig på vägen för att få någonting som är bättre.

Låt oss tänka ett steg längre; vilken vinnare vill du vara – den som springer snabbast de första tävlingarna och gör slut på all energi eller den som samarbetar med andra för att försöka hitta en långsiktig lösning som är så optimal för så många som möjligt? Jag tror på det senare. Den lösning som kan te sig som det bästa valet i nutid kanske i själva verket är den minst optimala lösningen sett ur ett bredare perspektiv.

Samtidigt gäller det att inte tappa de små, men viktiga detaljerna på vägen. Att kunna betrakta omvärlden ur både långt och kort perspektiv kan vara en konst.

Men förmågan att kunna balansera de båda perspektiven kan vara just det som särskiljer vinnare från vinnare.