”Vill du lyckas i karriären? Sitt inte still!”

Jobbet kan vara otroligt givande och spännande. Nya utmaningar sporrar och goda prestationer ger tillfredsställelse. Samtidigt krävs det att du håller dig frisk för att orka i längden och kunna ta tillvara på livet.

För att möta deadlines och hålla hög nivå på din leverans spenderar du sannolikt många timmar sittande, i möten och framför skärmen.  Vi människor är inte skapta för att sitta stilla så mycket som många idag gör. Jag har själv haft ont och känner många CFO:er som har ont någonstans.

En bov i dramat är just det myckna stillasittandet. Det påverkar våra muskler och nu visar även ny forskning att andra kroppsfunktioner påverkas, som blodets transportförmåga. Att träna på gymmet eller gå till jobbet tar inte bort den skadliga effekten av att sitta stilla timmar i sträck enligt forskningen. Sittandet i sig är en riskfaktor som ökar risken att dö i förtid rejält visar bland annat australiensiska studier. Vi har bara en kropp. Det gäller att ta hand om den på bästa möjliga sätt.

”Tänk om vi hade fler nyckeltal för vår hälsa”
Jag läste för en tid sedan ett reportage om befolkningen på ön Okinawa i Japan. En ö där många av jordens äldsta människor lever. En forskare som studerat fenomenet, kom fram till att det var främst fyra faktorer som påverkade den höga levnadsåldern: de speciella matvanorna på ön, människornas aktiva och rörliga livsstil, religion och livsfilosofi som lindrar stress samt social delaktighet och ömsesidigt stöd i närsamhället.

95-åriga kvinnor cyklar mellan sina odlingslotter på bergsslutningarna där de odlar grönsaker till familjens alla generationer. I reportaget fanns en bild på en man i 90 års ålder som stod på huvudet. Han cyklade varje dag till stranden och tränade där en timme, varje dag. Vilken kroppslig förmåga, så långt upp i åldern.

Handen på hjärtat, hur länge sedan var det du gjorde en kullerbytta eller stod på händerna? Det som är naturligt för oss som barn försvinner med åren om vi inte aktivt arbetar för att behålla vår förmåga.

Jag tycker att det är intressant att vi lever i ett samhälle där vi kontinuerligt besiktigar och servar våra bilar, men inte gör det med oss själva. Och i jobbet har vi nyckeltal för det mesta, vi sätter upp mål och följer upp. Det vi mäter och följer upp det blir gjort – så går tongångarna.

Tänk om vi hade fler nyckeltal för vår hälsa än puls och BMI? Nyckeltal runt kroppens rörelseförmåga.

För att långsiktigt behålla sin kroppliga förmåga och hälsa behöver vi ge oss själva möjlighet till att röra oss så att vi får kondition, styrka, balans och smidighet. Min egen tolkning är att vi behöver kondition för att stärka hjärtat, styrka för att skydda skelettet, balans för att inte ramla och smidighet för att behålla rörligheten.

Jag har själv tränat med gummiband morgon och kväll i över ett års tid för att mildra smärta och få tillbaka rörligheten eftersom jag har fått frozen shoulders, en inflammation i axelleden. Problemen började förvisso med en skada vid styrketräning, men jag tror att mina långa sittande arbetsdagar påverkade det hela negativt.

Skapa en accepterande rörelsekultur
Så vad kan vi som idag har stillasittande arbeten göra? Jag tror att det första vi bör göra är att reflektera över situationen. För dig själv, din familj och dina medarbetare. Vad kan du göra? Var din och de dinas bästa vän genom att använda din egen kreativitet!

Tänk på vardagliga saker. Vissa låter väl rätt uttjatade, som att hoppa av tunnelbanan och gå en bit till jobbet eller att ta trapporna. Andra är nya, baserade på ny forskning, som att vi bör resa oss från stolen en gång i halvtimmen för då aktiveras musklerna på ett sätt som förbättrar ämnesomsättningen.

Om du är chef – se till att skapa en accepterande rörelsekultur i företaget. Träna gärna själv någon lunch och ge den flexibilitet som behövs för att medarbetarna ska kunna träna de också. Res dig själv under mötena, gör några tåhävningar och sträck på dig. Då tänker också andra på att göra det och det gynnar allas hälsa.

Se också till att ge dina medarbetare vettiga arbetsredskap. Höj- och sänkbara bord, ett bra headset, en ny mus, en väl inställbar stol – sådant kan göra stor skillnad.

Själv satt jag under en period mycket i telefon med luren mellan axeln och örat. Det kändes inte bra så jag frågade på jobbet och fick ok på att få ett headset. Sedan gick tiden. Jag väntade och påminde. Det hann gå några månader. Jag hann få ont innan jag fick headsetet och det satt i en lång tid efter att jag slutat sitta fel. Det var så onödigt. Att ge sina medarbetare vettiga arbetsredskap innebär en sådan liten kostnad mot vad konsekvenserna kan bli. Både för individen och på sikt för företaget.

Jag har jobbat många långa dagar. Jag har också tränat två gånger i veckan sedan jag var ung och har cyklat en hel del till jobbet. Det man gör och inte gör får konsekvenser. Det kanske inte märks här och nu, men under årens lopp påverkar det oss mycket. Prioritera rörelse, så prioriterar du också din hälsa – och underlättar för din karriär!

Om skribenten: Jag är en vän av dialog, samtal mellan människor. Jag har blivit ombedd att skriva krönikor runt karriärrådgivning i CFOworld. En krönika är ingen dialog, men den utvecklas av dialogen. Om du får någon tanke efter att ha läst denna krönika eller har andra tankar runt karriär för kvalificerade ekonomer och har någon minut över, skicka mig gärna din tanke. Ju mer respons jag får, desto mer mångfacetterat kommer jag att kunna kommunicera runt karriär för ansvariga inom ekonomiområdet.