Visualisera dina data på rätt sätt

Att visualisera data är ett bra sätt att tydliggöra det du

En bild säger mer än tusen ord sägs det. Men det betyder då också att en dålig datavisualisering kan spoliera en annars bra presentation. För att undvika kan det vara värt att ta en titt på ett blogginlägg där Visma listar de fem vanligaste misstagen inom datavisualisering.

  1. Ingen tydlig strategi. En klassisk fälla att bara skicka ut din analys och förvänta dig att mottagarna snabbt ska komma till samma insikt som du och så får du ingen reaktion alls. Innan du skickar dina analyser bör du därför fråga dig vad du vill visa, varför du vill visa det, när du ska visa det och hur du ska visa det.
  2. Du berättar ingen historia med dina data. Data måste presenteras i sitt rätta sammanhang för att budskapet ska gå fram. På samma sätt som om du skulle förbereda ett tal du ska hålla så ska du tänka på hur publiken kommer uppfatta det hela. Data storytelling handlar om att göra dina insikter enklare att ta in.
  3. Du berättar för många historier. Motsatsen till det föregående misstaget är att försöka berätta för många historier på en gång. Bra verktyg gör det enkelt att få fram mängder med information via datavisualisering, men det gör också att det kan bli för rörigt för mottagarna. Människor har en fantastisk förmåga att hitta samband mellan saker som inte har något med varandra att göra. Berätta därför bara en historia åt gången med dina data, det är så du ser till att inte fel frågor ställs.
  4. Rätt vy för rätt person. Det som ger en person en aha-upplevelse kan vara helt obegripligt för en annan. Att arbeta med datavisualisering och tro att vi alla fungerar och tänker lika kommer därför att skapa ett scenario där poängen inte går hem. Försök hitta en kollega som tänker annorlunda än du. Kolla sedan om kollegan förstår vad du vill få fram med din visualisering och fråga annars hur hen tycker att det ska se ut.
  5. Var säker på din data. Det finns få saker som är så jobbiga som att stå inför en grupp med experter och göra en presentation om deras område, möjligtvis då att göra det med icke-aktuella siffror. Det finns dessvärre ingen direkt och enkel lösning här. Men det går hand i hand med att ha en datadriven kultur. Sträva hela tiden efter att alla inom företaget ska känna att de är ”Data literates”.